درصد ایران سوریه ایرانی وزارت خارجه

درصد: ایران سوریه ایرانی وزارت خارجه وزارت امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اخبار سیاست خارجی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری رستاخیز سی از آتش سیاوش

یک بار دیگر همایون شجریان و سهراب پورناظری کنسرت نمایش سی را روی صحنه می آورند. این دو موزیسین محبوب که تابستان سال گذشته در فضای باز کاخ سعدآباد پایتخت کشور ع

رستاخیز سی از آتش سیاوش

رستاخیز سی از آتش سیاوش

عبارات مهم : نمایش

یک بار دیگر همایون شجریان و سهراب پورناظری کنسرت نمایش سی را روی صحنه می آورند. این دو موزیسین محبوب که تابستان سال گذشته در فضای باز کاخ سعدآباد پایتخت کشور عزیزمان ایران این کنسرت- نمایش را با الهام از داستان های شاهنامه روی صحنه بردند؛ قرار است از نیمه تیرماه دوباره در کاخ سعدآباد پایتخت کشور عزیزمان ایران میزبان علاقه مندانی باشند که دل در گرو موسیقی و اساطیر باستان این مرزوبوم قرار داده اند.

رستاخیز سی از آتش سیاوش

داستان گذشته

نمایش سی همایون شجریان و سهراب پورناظری که سال پیش روی صحنه آمد؛ براساس داستان های زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب تنظیم شده است بود. نمایشی شکوهمند و پرطمطراق که به مدت سی شب در کاخ سعدآباد روی صحنه رفت و هرشب میزبان چهار هزارنفر از مخاطبان بود؛ و البته یکی دوبار هم اجرایش تمدید شد تا اثبات شود تماشاگران از نمایش شکوه و عظمت روی صحنه لذت می برند. نتیجه هم بسیار نزدیک به شواهدی بود که خبر از استقبال مخاطبان می داد. به هرحال، بعد از نزدیک دوماه اجرا با این که درنهایت گفته شد کنسرت نمایش سی فروش حیرت انگیزی داشته؛ ولی کتمان نمی توان کرد که نتوانست توقعات و انتظاراتی را که نام های بزرگ شجریان و پورناظری ایجاد کرده بود، پاسخ گوید.

داستان همایون

یک بار دیگر همایون شجریان و سهراب پورناظری کنسرت نمایش سی را روی صحنه می آورند. این دو موزیسین محبوب که تابستان سال گذشته در فضای باز کاخ سعدآباد پایتخت کشور ع

همایون شجریان که یکی از دو فکر خلاق پیش برنده پروژه سی هست؛ راجع به هدفی که سازندگان کنسرت نمایش سی دنبال می کنند، می گوید که نشانه او و سهراب پورناظری این است که بسان اجراهای سال گذشته بتوانند «نسل های متفاوت را کنار هم نشانده و کاری خلق کنیم که از چند نسل بتوانیم شنونده و بیننده داشته باشیم و خبر شاهنامه را به آنها برسانیم». هدفی که در گزینش فرم های موسیقی و نمایشی همه پسند این نمایش؛ که تقریبا هرکسی با هر سلیقه و سن و علایق متفاوت می توانست از آنها لذت ببرد، قابل پی جویی بود. ظاهرا این اتفاق در اجراهای امسال هم بی کم وکاست پیگیری خواهد شد.

همایون شجریان راجع به خود پروژه سی نیز می گوید: نقطه مرکزی ما در این پروژه شاهنامه هست. در واقع شاهنامه هم در متن شعرهای و هم در متنی که اجرا می شود، حضوری پررنگ دارد. با این که مثل اجرای گذشته این بار نیز تمامی شعرهای از شاهنامه فردوسی نخواهد بود و در کنار آن موسیقی ها و تصنیف های مختلفی هم اجرا خواهد شد.

داستان اکنون

امسال گفته شده است که پروژه سی یکسره متفاوت از اجراهای سال گذشته خواهد بود. این تفاوت را هم می شود در داستان هایی که روایت خواهند شد، دید؛ و هم در جزییاتی چون ایفای نقش بازیگران و صورت های معروف در این نمایش عظیم؛ که سازندگانش می گویند امسال به موفقیت آن امید بسیار بسته اند.

رستاخیز سی از آتش سیاوش

از تغییرات مهم کنسرت نمایش سی باید به عوض کردن حضور همایون شجریان در نمایش امسال اشاره کرد. این خواننده صاحبنام و محبوب که سال گذشته در نقش گروه تحریریه سایت به اجرای برنامه پرداخت؛ گفته شده است است که این بار در نقشی دیگر به صحنه خواهد آمد. البته هنوز گروه تولید نمایش اعلام نکرده اند که این نقش دیگر چه خواهد بود. در تماس «شهروند» با سهراب پورناظری او اعلام کرد که هنوز راجع به این جزییات چیزی قطعی نشده و نتیجه تغییرات در هفته های آتی اعلام خواهد شد.

این درحالی است که در این ماه های اخیر بارها و بارها اعلام شده است که مراحل پیش تولیدِ این اثر از بهمن ماه ۹۶ شروع شده است است و در چنین شرایطی این که سه ماه بعد از شروع پیش تولید هنوز جزییات ایفای نقش هنرپیشگان و قطعاتی که اجرا خواهند شد، قطعی نشده هست، بیش از این که ریشه در واقعیت داشته باشد، به یک شوخی دردناک پهلو می زند.

یک بار دیگر همایون شجریان و سهراب پورناظری کنسرت نمایش سی را روی صحنه می آورند. این دو موزیسین محبوب که تابستان سال گذشته در فضای باز کاخ سعدآباد پایتخت کشور ع

داستان سنت

در اخبار منتشرشده راجع به کنسرت- نمایش سی آمده که سهراب پورناظری درحال حاضر درحدود ٦ ماه است که مشغول نگارش قطعات موسیقایی جهت این اثر هست. قطعاتی که بسان کنسرت نمایش سال گذشته و البته مطابق با انتظاراتی که سابقه احترام انگیز سهراب پورناظری به وجود می آورد، به احتمال فراوان بهره مند از تلفیق حضور موسیقی نواحی، سنتی و معاصر کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

رستاخیز سی از آتش سیاوش

با این که قطع به یقین در بخش هایی از این اثر می توان رنگ و بویی از موسیقی کلاسیک غربی را نیز چشید. در حقیقت همان گونه که تجربه سال گذشته مخاطبان را به ضیافت نمایش و موسیقی دعوت کرده بود، پروژه تازه چند رسانه ای سی نیز تلاش جهت ایجاد پیوندی مدرن و در عین حال خلاقانه بین اجزای متفاوت هنرهای نمایشی و موسیقی در کشور عزیزمان ایران خواهد بود که می توان آن را آغازگر رویکردی نوین در اجرای هنر چند رسانه ای دانست.

داستان تغییرات

برای این که از حجم و میزان و اندازه تغییراتی که سی امسال یا اجراهای سال گذشته خواهد داشت باخبر شویم؛ عالی ترین گزینه نشستن پای صحبت های یکی از سازندگان خلاق این پروژه می تواند باشد؛ سهراب پورناظری موزیسینی که همکاری های پرثمرش با همایون شجریان در سال های اخیر قله هایی چند در موسیقی این مرز و بوم حاصل آورده هست. سهراب پورناظری که یکی از تهیه کنندگان سی نیز هست، ولی راجع به چند و چون اجرای سی در دوره تازه تلاش می کند چیزی بروز ندهد و این در حالی که حدود دو ماه به موعد اجرای پروژه مانده هست، عجیب است.

در ادامه پیگیری های خبرنگار «شهروند» سهراب پورناظری می گوید: هنوز به جزییات اجرای سی نرسیده ایم و همه چیز در حال حاضر یک کلیت است و هنوز جزییات آن مشخص نشده هست. پورناظری در پاسخ به این پرسش که آیا سی تازه براساس همان متن قدیمی اجرا خواهد شد یا متنی تازه جهت اجرای تازه نوشته شده، گفت: اینها جزییاتی است که به زودی اعلام خواهد شد و راجع به تیم بازیگری، کارگردان و… اطلاع رسانی خواهد شد.

داستان متن

جزییاتی که پورناظری می گوید، به زودی اعلام خواهد شد؛ چیزی نیست که پروژه ای در این حد و اندازه تلاش در پرده پوشی آن داشته باشد. این که به عنوان نمونه بازیگر یا نویسنده ای در اجراهای تازه یک نمایش حضور داشته باشد یا نه؛ نه پرونده ای اسرارآمیز است و نه رخدادی منحصربه فرد که سازندگان پروژه سی چنین در پرده پوشی آن می کوشند. به عنوان نمونه نغمه ثمینی با این که پورناظری به صراحت نمی گوید که در اجرای تازه نویسنده ای دیگر حضور خواهد داشت؛ ولی خود ثمینی با اشاره به این که «قرار نيست من در این پروژه باشم» پرسش «شهروند» راجع به متن اجرای تازه را چنین پاسخ می دهد: قرار نيست من در این پروژه باشم.

پروژه کاملا جديد است كه من نويسنده اش نيستم. ثمینی در پاسخ به این پرسش که در این پروژه جدید، آیا متن همان متن قدیمی خواهد بود، گفت: من همکار این پروژه نیستم ولی گفته می شود که قرار است پروژه از اول نوشته شود. از ثمینی راجع به این عنوان پرسیده شد که اگر احتمالا متن شبیه همان اجرای نخست باشد، آیا مشمول حق مصنف می شود؟ گفت: قرار است شبيه نباشد و متن تازه كاملا متفاوت باشد.

داستان کارگردان سابق

اصغر دشتی، کارگردان نخستین اجرای پروژه سی که در مردادماه سال گذشته اجرا شد، در گفت وگو با «شهروند» از جزییات و حتی کلیات اجرای تازه اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: در اجرای جدید، با این پروژه همکاری ندارم و باید اخبار جزییات را از مردها شجریان و پورناظری کسب کنید.

دشتی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع دارید کدام یک از بازیگران اجرای قبل با این اثر همکاری خواهند کرد، ضمن اعلام بی اطلاعی از این عنوان تأکید داشت که من کارگردان اجرای نخست این نمایش بوده ام و در این اجرا هیچ همکاری ای ندارم؛ بنابراین باید از دست اندرکاران عنوان را پیگیری کند.

اصغر دشتی که به نظر می رسد در دور تازه از مجموعه دست اندرکاران تولید این اثر کنار گذاشته شده است هست، راجع به اجرای نخست این پروژه گفته بود: این پروژه جهت من تفاوت اساسی با دیگر پروژه هایی که به عنوان تئاتر روی صحنه برده ام، دارد. در کارهای دیگر ما به عنوان کارگردان همه چیز در حوزه اختیارمان است ولی در این اثر جهت نخستین بار تعدادی هنرمند گرد هم آمده اند و در یک تعامل تلاش می کنند اثری چند رسانه ای ارایه کنند.

شهروند

واژه های کلیدی: نمایش | پروژه | شجریان | داستان | موسیقی | رستم و سهراب | همایون شجریان | اخبار فرهنگی و هنری

برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار