درصد ایران سوریه ایرانی وزارت خارجه

درصد: ایران سوریه ایرانی وزارت خارجه وزارت امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اخبار سیاست خارجی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست/ در هرشرایطی در برجام نخواهیم ماند ، خت روانچی

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، گفت: اگر اروپایی‌ها نتوانند تضمین‌های عینی راجع به برجام به ما بدهند، روش‌های دیگر

اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست/ در هرشرایطی در برجام نخواهیم ماند ، خت روانچی

خت روانچی: اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست/ در هرشرایطی در برجام نخواهیم ماند

عبارات مهم : اروپا

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور با بیان اینکه در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، گفت: اگر اروپایی ها نتوانند تضمین های عینی راجع به برجام به ما بدهند، روش های دیگری اعمال می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور در پاسخ به پرسشی راجع به رویکرد احتمالی اروپا جهت فرسایشی کردن مذاکرات تاکید کرد: بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام،​ مهلتی که آقای مدیر جمهور جهت مذاکرات تعیین کرد چند هفته بود، روشن است که چند هفته، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که به عنوان نمونه می تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات، عنوان را لوث کند اشتباه کرده است.

وی گفت: البته نمی خواهم بگویم که این قصد را دارند ولی هم در زبان فارسی و هم در زبان های متفاوت اروپایی مشخص است که چند هفته چه معنی دارد. بنابراین عنوان جهت ما و اروپایی ها روشن است که مذاکرات نمی تواند طولانی باشد.

تخت روانچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در مذاکره با طرف های اروپایی در پی چه تضمین هایی هستیم، تاکید کرد: در قبال پایبندی کامل کشور عزیزمان ایران به تعهدات برجام، تحریم ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت های اقتصادی که قبلاً در چارچوب محدودیت های تحریمی امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد.

اگر به صادرات نفت خدشه وارد شود، اروپا باید جبران کند

وی گفت: جهت نمونه در فروش نفت، قبل از برجام با محدودیت ها و تحریم هایی مواجه بودیم که بعد از برجام این تحریم ها برطرف شد. اگر تحریم های آمریکا برگردد و ما نتوانیم صدور نفتمان را مانند الان ادامه دهیم این نقض آشکار برجام و نوعی محدودیت است که نمی توانیم قبول کنیم.

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور تاکید کرد: اگر بر اثر تحریم های آمریکا در صدور نفت ما خدشه وارد شود این را باید کسی جبران کند. چه کسی می خواهد جبران کند؟ اگر اروپایی ها ادعا دارند که می توانند از طریق روش هایی که دارند این را تضمین کنند باید به ما بگویند که تضمین های عینی چیست.

وی افزود: نمونه دیگر این که در زمینه تبادلات بانکی، ما در معاملاتمان طبعا نیاز داریم که با بانک های دنیا ارتباط داشته باشیم. اکنون به علت کارها آمریکایی ها بعضی محدودیت ها وجود دارد و بانک های بزرگ به میدان نمی آیند و می ترسند که با تحریم آمریکا مواجه شوند.

این عضو تیم مذاکره کننده برجام تاکید کرد: با این حال اکنون نوعی ارتباط بانکی با بانک های دنیا برقرار هست، اگر تحریم ها برگردد و روابط کنونی میان بانک های کشور عزیزمان ایران و بانک های دنیا دچار اختلال شود چه کسی باید آن را جبران کند و چطور جبران می شود؟ اینها پرسش هایی است که ما داریم و تضمین هایی می خواهیم که اینها کاملا روشن و براق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن امضا از سران اروپا به عنوان تضمین در دستور کار است؟ گفت: روش های مختلفی است که راجع به آن فکر می کنیم که تضمین هایی که صحبتش است به چه نحو باشد.

تخت روانچی افزود: در این عنوان هم بحث محتوایی مطرح است و هم بحث شکلی. محتوایی از این منظر که به عنوان نمونه در صدور نفت و دیگر محصولات نفتی یا ارتباطات بانکی ما باید مشخص شود که به چه نحو باشد و مطمئن شویم که اینها انجام شود. از نظر شکلی نیز به روش های متفاوت فکر می کنیم و با دیگر اعضای گروه پنج در تماسیم تا به نتیجه ای برسیم که تضمین ها حتما محکم و عینی باشد.

در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور در پاسخ به این پرسش که اگر در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه نرسیم اقدام بعدی ما چه خواهد بود و آیا حاضریم به هر قیمتی در برجام بمانیم؟ تاکید کرد: در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، این را هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم مدیر جمهور و سیاست نظام این است که شأن و عزت ملت کشور عزیزمان ایران بالاتر از این چیزهاست.

تخت روانچی افزود: نمی توانیم قبول کنیم که چیزی بر ما تحمیل شود؛ برجام را پذیرفتیم، حسن نیتمان را نشان دادیم و به آن متعهد بودیم ولی طرف برابر نقض عهد و بدعهدی کرد و در نهایت از آن خارج شد. موضع ما روشن است به طرف های مذاکراتی به خاص اروپایی ها اعلام کرده ایم که چند هفته به آنان وقت می دهیم؛ چون چین و روسیه که موضعشان مشخص است و دیدگاهشان را در حمایت از برجام به صراحت اعلام کرده اند.

اروپا تضمین مورد نیاز را ندهد، روش های دیگر اعمال می کنیم

عضو تیم مذاکره کننده برجام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا کارها بعدی ما در چارچوب سناریوهای سه گانه اعلامی آقای ظریف در مواجهه با خروج امریکا از برجام خواهد بود؟ اظهار داشت: سناریوهای اعلامی آقای ظریف مربوط به وقت پیش از خروج آمریکا از برجام بود، الان با وضع جدیدی مواجهیم ولی گزینش های مختلفی داریم که آن را بررسی کرده ایم این که در نهایت چه گزینه ای را بخواهیم گزینش کنیم منوط به تصمیم مسئولان عالی نظام هست. اکنون تمرکز ما بر این است که این چند هفته، مذاکرات طبق اصولی که تعیین کردیم به کجا می رسد.

تخت روانچی تاکید کرد: موضع ما بسیار روشن است و چیز عجیبی مطرح نمی کنیم. ما به تعهداتمان عمل کردیم ولی طرف برابر عمل نکرد؛ باید براساس آنچه برجام آینده نگری کرده است متناسب با تعهداتمان منافعی داشته باشیم که باید به آن برسیم اگر کسی است تضمین کند بسم الله وگرنه، روش دیگری را اعمال می کنیم.

برنامه موشکی خط قرمز ماست

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور تاکید کرد: موضع ما راجع به برنامه موشکی کاملاً روشن هست، این برنامه خط قرمز ماست و با امنیت ملی ارتباط مستقیم دارد؛ اجازه نمی دهیم که دیگران بخواهند در این باره تعیین وظیفه کنند که چه نوع سیستم دفاعی داشته باشیم یا سیاست های دفاعی خودمان را به چه نحو تنظیم کنیم.

تخت روانچی با تبیین مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی راجع به احتمال معامله پشت صحنه اروپایی ها و آمریکایی ها گفت: اروپایی ها از دی ۹۶ که ترامپ اعلام کرد دور آخری است که لغو تحریم های کشور عزیزمان ایران را تمدید می کند با اتلاف وقت چهار ماهه تلاش کردند که ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند.

عضو تیم مذاکره کننده برجام افزود: اروپایی ها در این چارچوب بعضی مطالب را مطرح کردند که نظر ما را راجع به آن می دانستند مانند پرسشها موشکی که کاملاً با نظر های جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران آشنا هستند و یا راجع به اینکه مباحث دیگری را وارد برجام کنند که کاملاً با نظر های ما آشنا هستند.

تخت روانچی تصریح کرد: اروپایی ها با موضع گیری در این حوزه ها تلاش کردند که آمریکا را تشویق کنند تا در برجام بماند که البته موفق نشدند. پروژه بزرگ کردن مباحث برجام و اینکه بخواهند موضوعاتی را خارج از برجام داخل آن بگنجانند، شکست خورده است.

مباحث موشکی و منطقه ای قابل طرح در برجام نیست

وی گفت: پمپئو هم در سخنان اخیرش گفت که برجام قابل مذاکره نیست و یک بار دیگر آمریکایی ها دست ردی به سینه بعضی زدند که فکر می کردند می توانند از طریق این موضع گیری ها، کاخ سفید را راضی کنند.

این دیپلمات ارشد افزود: موضع ما هم که از ابتدا روشن بود و همواره اعلام کردیم که مفاد برجام کاملا مشخص است و ابهامی در آن نیست بنابراین از نظر ما مباحث موشکی، منطقه ای و مباحث دیگر قابل طرح در برجام نیست.

تخت روانچی، حضور کشورمان را در پرسشها منطقه ای فعال و در جهت مثبت دانست و افزود: این درحالی است که بعضی مانند آمریکایی ها و اذنابشان در منطقه در جهت منفی، تخریب و کشتار مردم بی گناه فعالند ولی کشور عزیزمان ایران در جهتی حرکت می کند که به صلح و ثبات برسیم چنانکه در سوریه در این چارچوب با ترکیه و روسیه همکاری می کنیم.

وی اضافه کرد: در یمن گفتگوهایی با اروپایی ها داشتیم تا بتوانیم به صلح و ثبات برسیم. مشخص است طرفی که در پی جنگ است چه اهدافی دارد. در مجموع ما در پرسشها منطقه ای هم اهل گفتگو هستیم.

دولت های اروپایی نمی توانند بخش شخصی را وادار به تجارت با کشور عزیزمان ایران کنند

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد که مذاکره با اروپایی ها به آینده مذاکرات سال های ۸۲ تا ۸۴ منجر نشود؟ تصریح کرد: اگر بخواهم خیلی روشن پاسخ بدهم، تضمینی نمی بینیم که بخواهم بگویم این مذاکرات در چند هفته آینده به تضمین روشنی می رسد؛ اتفاقا ما در پی گرفتن تضمین روشن از آنان هستیم.

تخت روانچی افزود: اگر پرسشتان این است که آینده نگری ما دریافت قطعی تضمین هست، خیر؛ نمی توانیم الان آینده نگری کنیم که مذاکرات ما و اروپایی ها قطعاً به نتیجه می رسد ولی آنچه بر آن تاکید داریم و آن را خیلی روشن و صریح در موضع گیری ها و مذاکرات با اروپایی ها مطرح کردیم این است که ما تضمین قطعی و روشن می خواهیم تا کارهایی که در برجام می تواند انجام شود بعد از خروج آمریکا به آسانی ادامه یابد ولی اینکه به نتیجه می رسیم یا نه در چند هفته آینده روشن می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به اعلام صریح سران سه کشور اروپایی مبنی بر اینکه نمی توانند از شرکت های بزرگ بخواهند در برابر تحریم های آمریکا به همکاری با کشور عزیزمان ایران ادامه بدهند و یا نمی توانند تضمین بدهند بعد هدفگذاری ما از مذاکرات با اروپا چیست؟ اظهار داشت: شما چند موضع گیری دارای جنبه منفی را بیان کردید و موضع گیری مثبت آنان را اعلام نکردید، آنان موضع گیری های صریحی هم راجع به اجرای کامل برجام داشتند و به صراحت گفتند که از شرکت ها، موسسات و بنگاه هایشان در همکاری با کشور عزیزمان ایران حمایت می کنند چنانکه آخرین موردش سخنان وزیر خارجه انگلیس بود که اتفاقاً بعد از بیانات پمپئو بیان کرد.

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور گفت: گرچه گاهی سخنانی از اروپایی ها می شنویم که حرف های خوبی نیست مانند اینکه بگویند که نمی توانند تضمین بدهند ولی در عین حال مواضع مختلفی را نیز از آنان شاهد بودیم مانند بیانیه ای که زن موگرینی قرائت و بسیار صریح اعلام کرد که می خواهند از موسسات و بنگاه هایشان حمایت کنند.

وی افزود: آنان همچنین در تلاشند که “قانون مسدود کننده” را احیا کنند قانونی که مصوبه بیست و چند سال قبل اتحادیه اروپاست که این نشان می دهد که مصمم هستند از شرکت هایشان حمایت کنند. البته واقعیت این است که طبعا دولت ها نمی توانند بخش شخصی ارزش را وادار به تعامل تجاری با کشورها کنند با این حال در پی دریافت تضمین های روشن، صریح و عینی هستیم و اگر اینها وجود نداشته باشد وضع جدیدی ایجاد می شود. چند هفته آینده را جهت مذاکره مقرر کرده ایم تا ببینیم کار به کجا می رسد.

به اروپایی ها گفتیم حمایت زبانی از برجام کافی نیست

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور تاکید کرد: به اروپایی ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد، یعنی تاکید بر اجرای برجام از طریق بیانیه کافی نیست؛ آنان باید به طور ملموس، روشن و براق مشخص کنند که با بازگشت تحریم های آمریکا، تعاملات کشور عزیزمان ایران با دیگر کشورها به چه نحو تحت تاثیر قرار نمی گیرد و به طور عادی ادامه خواهد یافت.

تخت روانچی با تبیین نتیجه های مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا گفت: امریکایی ها در دو سال و اندی که از اجرای برجام می گذرد بدعهدی های زیادی داشتند به خاص در دولت تازه این کشور که آقای ترامپ تلاش زیادی کرد که کشور عزیزمان ایران از منافع برجام منتفع نشود که ما این نقض متعدد برجام و نقض عهد آمریکا را به کمیسیون یکسان برجام گزارش دادیم.

عضو تیم مذاکره کننده برجام افزود: البته همواره این عنوان مطرح بود که آمریکا ممکن است از برجام خارج شود چنانکه خودش در مبارزات انتخاباتی این عنوان را مطرح کرده بود و ما هم از قبل آمادگی داشتیم که در صورت خروج آمریکا چه کارهایی باید انجام بدهیم.

تخت روانچی گفت: ترامپ از برجام خارج شد و تصریح کرد که آمریکا دیگر عضو برجام نیست و تحریم های ثانویه این کشور را برگرداند البته مدت ۸۵ و ۹۰ روزه جهت بازگشت آن تعیین شد. در پی این اقدام، بلافاصله زن موگرینی در مصاحبه ای، نظر اتحادیه اروپا را اینطور بیان کرد که برجام پابرجاست و باید ادامه یابد و اشاره کرد که کشور عزیزمان ایران به تعهداتش عمل کرده چنانکه این در گزارش های متفاوت آژانس هم روشن است.

وی افزود: در پی اقدام ترامپ در خروج از برجام، غیر از رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر، تقریبا همه کشورهای دنیا موضعی در تایید برجام و خلاف موضع آمریکا گرفتند که این نشان دهنده انزوای واشنگتن در سطح بین المللی حتی نزد شرکای باسابقه ای است که با آنان روابط نزدیکی دارد.

این دیپلمات ارشد گفت: در پی این اقدام آمریکا، دیپلماسی خیلی فشرده ای را شروع کردیم و تماس هایی را در سطوح متفاوت با اعضای گروه ۵ داشتیم که هنوز به برجام متعهدند و تاکید داشتیم که با همه اعضای این گروه ارتباط برقرار کنیم و گفتگوهای تلفنی و سفرهایی داشتیم.

اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست

تخت روانچی با اشاره به سفرهای ظریف به پکن، روسیه و اروپا و گفتگوهای تلفنی مدیر جمهور با سران سه کشور اروپایی افزود: در تمام این گفتگوها و مذاکرات تاکید داشتیم که وقت زیادی نداریم، چند هفته ای وقت داریم تا روشن شود که آیا برجام می تواند ادامه داشته باشد یا نمی تواند و علتش هم روشن است لیکن کشور عزیزمان ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی از شروع اجرای برجام به تعهداتش عمل کرد ولی همه دنیا می دانند که آمریکا به تعهداتش در طول این مدت عمل نکرد و در نهایت هم از برجام خارج شد.

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور گفت: اگر برجام بخواهد ادامه داشته باشد نمی تواند یک طرفه اجرا شود و اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست و در صحنه بین الملل نیز جایی ندارد و در هر توافقی در روابط بین الملل انتظار است که همه اجزاء توافق به آن پایبند باشند و از جانب همه اجرا شود؛ نمی شود یک طرف اجرا کند و طرف دیگر اجرا نکند.

تخت روانچی تاکید کرد: طبق برجام، دولت آمریکا تعهداتی داشت که باید به آن عمل می کرد و اکنون که از برجام خارج شده است است اگر کشورهایی که در برجام مانده اند علاقه مندند که توافق هسته ای ادامه یابد باید بتوانند خسارت هایی را که بر اثر سیاست های آمریکا و بازگشت تحریم های ثانویه این کشور به مردم ما وارد می شود جبران کنند.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده برجام گفت: به این کشورها تاکید کردیم که وقت زیادی نداریم و باید اینها را جهت ما روشن کنند که چه کار می خواهند انجام بدهند که کشورهای اتحادیه اروپا از نظر سیاسی تاکید کردند که کاملاً از برجام حمایت می کنند و باید همه آن را به طور کامل اجرا کنند.

وی افزود: در بیانیه ای که موگرینی بعد از اجلاس بروکسل قرائت کرد به روشنی ملاحظه کردید که حمایت سیاسی اتحادیه اروپا از برجام در حوزه های مختلفی مانند بانک، حمل و نقل، نفت و انرژی که کشور عزیزمان ایران باید از اجرای برجام منتفع شود خیلی روشن و صریح بود. کمیسیونر انرژی این اتحادیه نیز به پایتخت کشور عزیزمان ایران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد.

تخت روانچی تصریح کرد: به اروپایی ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد یعنی اینکه صرفاً از طریق بیانیه بخواهند بگویند برجام اجرا شود کافی نیست، البته این بخشی از دیپلماسی محسوب می شود و در همه جای دنیا مرسوم است که بیانیه هایی به عنوان اعلامیه سیاسی صادر می شود ولی چیزی که ما به عنوان ضرب الاجل تعیین کردیم مبتنی بر وقت چند هفته ای بود که مدیر جمهور اعلام کرد و طبعا این وقت نمی تواند به صدور بیانیه های سیاسی منحصر شود.

مذاکرات کارشناسی در اروپا، ظرف یکی دو روز آینده

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور گفت: گفتگوهای کارشناسی خوبی قبل از سفر وزیر امور خارجه به بروکسل انجام شد مذاکراتی که با حضور هیأت کارشناسی ما از دستگاه های متفاوت مانند نهادهای اقتصادی، بانکی و حوزه های متفاوت با نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه و نمایندگان سه کشور اروپایی انجام شد.

معاون سیاسی دفتر مدیر جمهور از ادامه این مذاکرات کارشناسی در یکی دو روز آینده در اروپا خبر داد و افزود: امروز جمعه نیز جلسه کمیسیون یکسان برجام در سطح معاونان وزرا برگزار می شود که این بار بدون حضور آمریکایی هاست. این مذاکرات ادامه دارد تا ببینیم در انتهای چند هفته کار به کجا می رسد.

اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست/ در هرشرایطی در برجام نخواهیم ماند ، خت روانچی

واژه های کلیدی: اروپا | ایران | سیاسی | آمریکا | تضمینی | مذاکرات | آمریکایی | اتحادیه اروپا | مذاکرات برجام | تحریم های آمریکا


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار